INTRANET
AUM Lokaha Samastaha Sukhino Bhavantu - Lokaha Samastaha Sukhino Bhavantu - Lokaha Samastaha Sukhino Bhavantu - Lokaha Samastaha Sukhino Bhavantu - AUM Shantih Shantih Shantih AUM
 
 
iNTRANET > Nutricijnen > Zink
 
 

Nutriënten - Nutricijnen - Neurotransmitters

Zink
wat Zink is noodzakelijk voor veel metabole enzymes & is onderdeel van het belangrijke antioxidant: het enzyme Superoxide Dismutase [SOD]. Het speelt een belangrijke rol tegen vrije radicalen.
Vooral aanwezig in noten, peulvruchten, melkproducten, gember, volle granen, sinaasappel (oesters, lever, biergist, schaaldieren, vlees, tarwekiemen, tarwezemelen, gerijpte kaas, eieren, vis, kip, kalkoen, knoflook, bessen, noten, peulvruchten, zonnebloempitten, sesamzaad, pompoenpitten, volle granen, rijst, sojabonen, bladgroenten en aardappelen).

(Zie FYTINE !)
werking Zink werkt samen met vit A & C. Het versterkt het immuunsysteem en vermeerdert witte bloedcellen, en zorgt ervoor dat er niet meer insuline aangemaakt wordt dan strikt noodzakelijk. .
Zink is betrokken in de synthese van DNA & RNA, het is een coenzyme voor 80 andere enzymes (o.m. voor de afbraak van alcohol),  speelt een rol bij de stofwisseling van steroid & thyroid hormonen, evenals vitamine A & D.
dosis Bij langdurige suppletie van zink moet ook koper ingenomen worden in ratio 12:1.
Max. 15mg/dag.
Alcoholverslaafden nemen enkel zink en geen koper
Bij paranoļa tot 25mg zink/dag en géén koper!
Oestrogenen doen zink verminderen en koper toenemen.
Roken doet veel zink verbruiken!
   
   

KAYA CHIKITSA: inhoudstafel - KAYA CHIKITSA: ABC index