INTRANET
AUM Lokaha Samastaha Sukhino Bhavantu - Lokaha Samastaha Sukhino Bhavantu - Lokaha Samastaha Sukhino Bhavantu - Lokaha Samastaha Sukhino Bhavantu - AUM Shantih Shantih Shantih AUM
 
 
iNTRANET > Nutricijnen > Vitamine D
 
 

Nutriënten - Nutricijnen - Neurotransmitters

Vitamine D
wat De zon (bij UVB-index >3) is de beste bron van Vit.D.
Volledige blootstelling aan de zon kan tot 500 IE (1µg=40IE) per minuut produceren, wat gelijk staat aan 5 glazen rauwe melk of ˝ portie zalm, indien de natuurlijke vetlaag van de huid niet is verwijderd.
Het dag-maximum is 250µg tot 500µg (20.000 IE), bij langer zonnen stopt dit proces.
Zonnebrandcrčme vermindert of stopt dit proces, afhankelijk van de beschermingsfactor. Zonnebanken leveren vnl UVA, en slechts ± 5% UVB.
100gr ghee = 80 IE, 100gr room 37% = 52 IE, 100gr vis = ±300 IE, 1 eierdooier: 20 IE.
bloedwaarden De optimale bloedwaarde werd recent opgetrokken tot >40 ng/ml of >100 nmol/l.
Men gaat uit van een waarde 60 nmol/liter en hoger om van een optimale waarde te spreken.
werking Vitamine D kan cel-differentiatie & proliferatie (vermenigvuldiging) reguleren, alsook DNA herstelmechanismes.
Hierdoor wordt het als een van de belangrijkste elementen gezien van kankerpreventie & behandeling.
Een tekort aan vit.D wordt ook geassociëerd met Insuline resistentie, stress & alle genoemde symptomen van dysglycaemie, MS, infectie (vit.D vermindert CRP), osteomalacie & verminderde levensverwachting.
Vooral in de winter kan men (zeker vegetariërs/veganisten) een tekort krijgen.
Het verhoogt de immuniteit, de calcium-absorbtie & de concentratie van de geslachthormonen oestrogeen & testosteron.
dosis D2 = ergocalciferol, D3 = cholecalciferol.
D3 is effectiever dan D2.
Dosis: 5 µg (200 IE) ŕ 100µg (4000 IE), best opneembaar in vloeibare vorm.
   

KAYA CHIKITSA: inhoudstafel - KAYA CHIKITSA: ABC index