INTRANET
AUM Lokaha Samastaha Sukhino Bhavantu - Lokaha Samastaha Sukhino Bhavantu - Lokaha Samastaha Sukhino Bhavantu - Lokaha Samastaha Sukhino Bhavantu - AUM Shantih Shantih Shantih AUM
 
 
iNTRANET > Nutricijnen > Oxaalzuur
 
 

Nutriënten - Nutricijnen - Neurotransmitters

Oxaalzuur
wat Oxaalzuur is een organisch zuur.
Planten rijk aan oxaalzuur zijn (in dalende concentratie): veldzuring (zurkel), rabarber, ster fruit (carambola), zwarte peper, peterselie, maanzaad, amaranth, spinazie, snijbiet, biet, bessen, cacao, chocolade.
bespreking Volgens de gangbare theorie zijn Vit.C en oxaalzuur verantwoordelijk voor nierstenen (80% v/d nierstenen bestaan uit calcium oxalaat). Dit duo zou ook verantwoordelijk zijn voor vulvodynia, jicht, rheumato´de arthritis (zie aldaar) en dan wordt afgeraden deze voedingsmiddelen te gebruiken.
(Verder ontstaat Calcium oxalaat sneller bij een relatief tekort aan magnesium.)

Evenwel blijkt nu (2009) dat een voeding rijk aan groenten en fruit (rijk aan oxaalzuur & vit.C, calcium, magnesium en kalium), matig in zuivelproducten, laag in dierlijke proteïnen en arm aan industriëel zout (pure NaCl) veel minder aanleiding geeft tot nierstenen enz...
Verder hebben oxalaten een eerder beschermend effect tegen darmkanker (zie fytinezuur).
Geen reden dus om oxaalzuur te vermijden !
bereiding Blijft dat oxaalzuur irriterend is voor de slijmvliezen en het tandglazuur aantast.
Best kan men groenten rijk aan oxaalzuur bereiden met melk: de calcium en caseïne binden het zuur. Een alternatief is mineralen toevoegen tijdens de bereiding, bvb onder de vorm van amandelpoeder.
tip Probiotica helpen oxaalzuur & oxalaten te verminderen.
Tabaksrook bevat cadmium, die vit.C doet omzetten in oxaalzuur.
   

KAYA CHIKITSA: inhoudstafel - KAYA CHIKITSA: ABC index