INTRANET
AUM Lokaha Samastaha Sukhino Bhavantu - Lokaha Samastaha Sukhino Bhavantu - Lokaha Samastaha Sukhino Bhavantu - Lokaha Samastaha Sukhino Bhavantu - AUM Shantih Shantih Shantih AUM
 
 
iNTRANET > Nutricijnen > Omega-3 vetzuren
 
 

Nutriënten - Nutricijnen - Neurotransmitters

Omega-3 vetzuren
wat Omega-3 vetzuren zijn poly-onverzadigde vetzuren (POV).
Een aantal ervan zijn essentiële vetzuren: alfa-linoleenzuur, EPA & DHA (zie Kookcursus 1)
bespreking Omega-3 vetzuren uit lijnzaad of visolie?
Lijnzaad bevat 'korte keten' ω-3 (& lignanen) en visolie 'lange keten' ω-3.
'Lange keten' ω-3 is effectief tegen de voorlopers van ontsteking (Cox-2 & 'slechte' eicosanoiden), en 'korte keten' ω-3 niet.
In het lichaam wordt 12% korte ketens omgezet in lange ketens.
Doorgaans bevat de westerse voeding teveel ω-6 & te weinig ω-3, en maakt dus gevoeliger voor ontstekingen & infectie.
Nadeel van vette vissoorten is dat ze vervuild zijn (kwik, dioxines), dan maar beter capsules ... (?)
Sinds kort zijn EPA-DHA uit algen op de markt! Grote opluchting voor vegetariërs & veganisten !
dosis Therapeutische dosis op korte termijn: 2 3gr EPA + 1 2gr DHA
Onderhoudsdosis: 500mg EPA + 350 mg DHA
CAVE Een overdosis vit.A & vit.D kan schadelijk zijn (zie aldaar). Check de verpakking & de producent. Evenwel is dit gevaar overroepen.
GLA & Vit.E

Opmerking: bij belangrijke suppletie met EPA/DHA ook GLA bijnemen, zodat de balans Ω3/Ω6 in evenwicht blijft, zoniet ontstaan symptomen van GLA tekort!
Dan eveneens vit.E bijnemen om te voorkomen dat deze poly-onverzadigde vetzuren ranzig worden in het lichaam !

KAYA CHIKITSA: inhoudstafel - KAYA CHIKITSA: ABC index