INTRANET
AUM Lokaha Samastaha Sukhino Bhavantu - Lokaha Samastaha Sukhino Bhavantu - Lokaha Samastaha Sukhino Bhavantu - Lokaha Samastaha Sukhino Bhavantu - AUM Shantih Shantih Shantih AUM
 
 
iNTRANET > Nutricijnen > L-Carnitine
 
 

Nutriënten - Nutricijnen - Neurotransmitters

L-Carnitine
wat L-carnitine is een onmisbaar niet-essentiŽel aminozuur
Het wordt door de lever gemaakt met lysine & methionine, vit. C, B3 en B6 en ijzer, maar die productie volstaat vaak niet.
werking L-carnitine is een antioxidant.
Het vermindert lactaat, ondersteunt de immuniteit, het glucose metabolisme en de vetzuur-verbanding.
suppletie? Lacto-vegetariŽrs bekomen 10 ŗ 20 mg via de voeding, omnivoren 40 ŗ 60mg. Veganisten amper, daar carnitine bijna enkel in avocado & tempeh te vinden is.
VegetariŽrs/veganisten kunnen L-carnitine bijnemen zo de eigen aanmaak in de lever onder druk staat (vaak wordt een combinatie met Taurine aanbevolen).
Suppletie dringt zich op bij vermagering, vermoeidheid & zwakte, dysglycaemie.
L-carnitine is onmisbaar voor de verbranding van lange-keten vetzuren. Bewegen is een must voor een optimaal effect op de vetverbranding.
posologie Dosis: 0,5 ŗ 1,5 gr. Bij vermagering tot 2 ŗ 4 gr L-Carnitine.
Acetyl-L-Carnitine wordt sneller opgenomen & met moet er maar half zoveel van nemen: dosis halveren dus.
Idem voor de N-Acetyl-L-Carnitine, de veresterde (lichaamseigen) vorm met directe werking op het CZS en op de mitochondriŽn.
Inname: ís ochtends & ís middags, mag maar moet niet per sť bij de maaltijd.
   

KAYA CHIKITSA: inhoudstafel - KAYA CHIKITSA: ABC index