INTRANET
AUM Lokaha Samastaha Sukhino Bhavantu - Lokaha Samastaha Sukhino Bhavantu - Lokaha Samastaha Sukhino Bhavantu - Lokaha Samastaha Sukhino Bhavantu - AUM Shantih Shantih Shantih AUM
 
 
iNTRANET > Nutricijnen > Chromium
 
 

Nutriënten - Nutricijnen - Neurotransmitters

Chromium (als picolinaat of polynicotinaat)
werking De "Insuline receptor" heeft chromium nodig om goed te werken. Chroom blijkt de glycaemie te stabiliseren en dus de drang naar de zoete smaak te verminderen. Chroom vermindert dus ook het risico op diabetes. Evenwel doet onze westerse (zetmeel & suiker-rijke) voeding veel chroom verbruiken, doorgaans meer dan de (verarmde) westerse voeding aanlevert.
Chromium tekort is geassosiŽerd met angst, vermoeidheid, glucose intolerantie, hypercholesterolemia.
voorkomen Traditionneel werden groene groenten, kiemen, peulvruchten & noten aanbevolen ter vermagering. Ze hebben o.m. gemeen rijk te zijn aan chroom.
Chroom komt o.m. voor in zwarte peper, noten, alfalfa, paddenstoelen, groene bonen, wortelen, aardappelen, spinazie, broccoli, brouwersgist.
dosis Door verarming van de landbouw-bodem is het niet meer mogelijk een opgelopen tekort aan chroom via de voeding alleen te corrigeren.
Chromium ADH: 50-200Ķg, pharmacologisch als Chromium picolinate: 200-600Ķg
   
   

KAYA CHIKITSA: inhoudstafel - KAYA CHIKITSA: ABC index